Skip to main content
Seniorerna som lärde  sig att surfa

Seniorerna som lärde sig att surfa

Möt David Johansson, verksamhetsutvecklare i Örnsköldsvik, som startade en digital resa tillsammans med en grupp seniorer under våren 2020.

Några av folkbildningens angelägna uppdrag är att verka för ökad tillgänglighet och digital inkludering i samhället. Under det gångna året insåg sannolikt det stora flertalet av oss vikten av att alla i vårt land både har möjlighet och förmåga att använda digitala tjänster. För att hålla kontakten med nära och kära, för bibehållen livskvalitet och inte minst för demokratins skull.

 

På Bilda har vi gjort vårt yttersta för att överbrygga det digitala gapet och nå ut. David Johansson, verksamhetsutvecklare i Bilda Nord i Örnsköldsvik, startade en digital resa tillsammans med en grupp seniorer i våras.

– Intresset var stort och man ville gärna komma igång direkt. De hade sett ”Seniorsurfarna” på tv och på UR Play finns det också en ledarhandledning som vi använde oss av, berättar David.

Gruppen träffades, på ett coronaanpassat sätt, varannan måndag vid sju tillfällen, där varje träff inleddes med att de samtalade om olika moment, övningar, appar och andra frågor som gruppen hade. Sedan tittade man på ett avsnitt av Seniorsurfarna tillsammans. Efter lite fika och prat fick gruppen olika uppgifter från avsnittet att jobba med. Alla fick göra allt, det var viktigt.

seniorsurfare beskuren
Gruppen gjorde stora framsteg, deltagarna lärde sig att ladda ner och använda olika appar. Sociala medier var populärt och roligt tyckte man.

Mellan träffarna fortsatte seniorerna att öva på uppgifter hemifrån och i det hade man också sms-kontakt med varandra.

– Fokus var att gruppen skulle lära sig hantera sådant som används mycket och som hjälper dem i deras vardag. Som parkeringsappar, musik- och filmtjänster, att handla mat på nätet eller boka och betala tågbiljetter online, skicka bilder, filmklipp till varandra och liknande, berättar David.

 

Vägen till att bli mer digitala var inte helt utan utmaningar. David berättar:

– Jag tror vi hann med hela registret av känslouttryck från glädje och uppmuntran till frustration och vrede. Min största utmaning som ledare var att hantera alla olika sorters mobilmodeller – det fanns några som jag inte ens sett förut – och att skapa och ställa in mejl-konton. Även att hantera de olika kunskapsnivåerna och inlärningsprocesserna i gruppen var en utmaning. Att stötta de som behövde mycket hjälp, samtidigt som andra behövde snabba svar och ledas in i nya uppgifter var tufft.

 

Gruppen gjorde också stora framsteg, deltagarna lärde sig att ladda ner och använda olika appar. Sociala medier var populärt och roligt, tyckte man. De skaffade sig snabbt konton för att hålla kontakten med sina nära och kära. Att lära sig använda Google maps för att hitta rätt gladde många. För att inte tala om Google Earth som gjorde dem helt lyriska. De vill inte sluta använda den, minns David. En annan favorit var att titta på streamat i mobilen, och att upptäcka relationsapparna.

– På det stora hela var det mesta kul och det hade framförallt ett stort värde för de som deltog. Jag kan verkligen rekommendera andra som funderar på att coacha grupper att bli mer digitala, till att göra det. Det ger så mycket. Att få vara med och dela deras glädje och stolthet när de klarat av något nytt som de inser under-lättar deras vardag och gör det möjligt för dem att hålla kontakten med sina nära, gör det värt allt! beskriver David.

 

Seniorsurfarmaterialet fungerade bra för den här mål-gruppen, som gärna vill fortsätta. Till våren släpps också Seniorsurfarna del 2 med nya skådespelare och ett innehåll som David har varit med och vidareutvecklat.

– Jag hade synpunkter på seniorsurfarmaterialet som UR blev så tacksamma över att de frågade mig om jag ville vara med i deras referensgrupp för del 2 och i en paneldebatt på Internetdagarna, avslutar David.