Skip to main content

Att skapa ett resilient samhälle

Uppdaterad:

Sven Midgren har spelat fiol och ägnat sig åt folkmusik hela sitt liv. I drygt 20 år har han varit aktiv som frilansande spelman och pedagog. Genom Bilda leder han workshops och är cirkelledare för Storösterlens Spelmanslag.

– Folkbildning är ett av de bästa sätten vi har för att ge så många människor som möjligt en chans att delta aktivt i samhället, bli medskapare i sin egen tillvaro och stärkas som medborgare.

Sven Midgren är född och uppvuxen i en skånsk folkmusikmiljö. Han har undervisat och lett grupper på olika sätt sedan sena tonåren.

Från början var det för att jag insåg att jag hade samlat på mig kunskap jag kunde dela med mig av till andra och att jag gillade att göra det. Med tiden har det också utvecklats till ett sätt att tillsammans med andra söka efter fördjupad kunskap inom områden som intresserar mig.

Efter gymnasiet började han studera till civilingenjör, men under ett studieuppehåll förändrades planerna. Intresset för folkmusiken växte sig allt starkare, och han engagerade sig i både Studentspelmanslaget Lustspel och Skånes Spelmansförbund.

Där fann jag plötsligt hur många idéer som helst om vad som skulle kunna vara mitt bidrag i världen. Jag utbildade mig och jobbar nu med folkmusik för att jag hoppas kunna göra världen till en lite roligare plats att vara på.

Idag undervisar Sven på kulturskolan i Simrishamn och doktorerar i musikpedagogik på Musikhögskolan i Malmö.

Storösterlens Spelmanslag

Hösten 2019 tog han initiativ till det som idag blivit Storösterlens Spelmanslag. Han visste att det fanns många folkmusik-intresserade på Österlen som längtade efter ett sammanhang att musicera i. Det som började med en vag tanke på vad det skulle kunna bli, har med tiden vuxit och utvecklats till ett tydligt format.

– I spelmanslaget fördjupar vi oss i folkmusiken från Storösterlen, och arbetar mycket med danssväng och samspel. Samtidigt utforskar vi variationer och hur spelmanslagsformen kan ge utrymme för – och stärka – varje medlems individuella uttryck och driv. Vår repertoar hämtar vi främst ur arkiv och äldre notsamlingar, med målet att lyfta fram musik som ännu inte blivit allmänt spelad.

Verksamheten bygger på engagemang från alla inblandade.

Jag bidrar med min kunskap och mitt ledarskap, men det är i mötet med deltagarnas erfarenheter, engagemang och nyfikenhet som det verkliga lärandet sker – när vi tillsammans tar oss an nya utmaningar. Genom spelmanslaget får jag möjlighet att utforska klangvärldar som inte är möjliga att skapa ensam. Jag får utforska nya metoder och idéer. Samtidigt får jag anledning att fortsätta utforska folkmusikhistorien genom grävande i arkiv och annat källmaterial.

Sven beskriver hur deltagarnas engagemang och lojalitet är påtaglig, och att han ofta förundras över vad gruppen åstadkommer tillsammans. Under träffarna står spelglädje, gemenskap, folkmusikhistoria och aktivt deltagande i centrum.

En detalj jag uppskattar är också att vi med Storösterlens Spelmanslag har skapat något som vänder på det kulturella flödet av människor. Varje vecka åker medlemmar från städerna i västra Skåne ut till en by på landet för att vara med och spela (annars är det ofta landsbygdsbefolkningen som behöver köra till stan för att ta del av det kulturella utbudet där). Jag tror att många deltagare uppskattar blandningen vi har av spelglädje och gemenskap kombinerat med en engagerad relation till arkivmaterial och folkmusikhistoria. Dessutom finns ett aktivt deltagande i folkmusikvärlden, där framför allt spel till dans i olika sammanhang är en återkommande aktivitet.

 

En grupp människor, de flesta stående, spelar violin utomhus framför en stenbyggnad, med instrumentfodral på marken i närheten.
Storösterlens Spelmanslag på Korröfestivalen. Fotograf Bengt Wihlborg

Lekfulla gränser

Namnet Storösterlen grundades i spelmanslagets lekfulla sätt att förhålla sig till de ändlösa diskussioner som uppstår så fort man försöker definiera var gränsen för Österlen går.

Storösterlens gränser definieras helt enkelt av den repertoar vi spelar, var vi spelar och vilka som är med och spelar. Alla låtar vi spelar kommer från Storösterlen, alla medlemmar bor på Storösterlen och alla platser där vi spelar ligger på Storösterlen. Även om vi för det mesta håller oss inom någorlunda traditionella gränser för Österlen täcker Storösterlen numera in större delen av Skåne, med exklaver i södra Småland och Danmark. Vi planerar att under 2026 även göra Warszawa till en del av Storösterlen.

Styrkan i folkbildning

För Sven handlar folkbildning om att, i gemenskap med andra, bidra till att öka samhällets samlade kunskap.

Det handlar om att dela kunskap med varandra, men också om att gemensamt gå in i ett kunskapssökande. Den kunskap vi gemensamt når fram till i spelmanslaget kan aldrig ersättas av sökmotorer, AI eller wikipedia. Dels för att vi når djupare än någon annan varit på det lilla område där vi gräver, men framför allt för att det händer något oersättligt i var och en av oss när kunskapen landar i våra kroppar och sinnen.

Det finns många minnesvärda stunder genom åren, men det är ändå de små ögonblickens storhet han värderar högst.

– Storheten i spelmanslaget handlar egentligen om vad som händer under helt vanliga torsdagar. Det finns en oerhörd styrka i att en grupp människor återkommande samlas med ett gemensamt mål. Det skapar möjlighet till ett gemensamt språk, gemensam humor och en trygghet som gör det möjligt att fördjupa sig på helt andra sätt än vad som är möjligt i mer tillfälliga sammanhang.

En man med rufsigt hår och glasögon bär en vit skjorta och kritstrecksrandig väst och tittar ner bredvid grova träbjälkar utomhus.
Fotograf Jon Antonsson.

Fördjupad kunskap och mänsklig gemenskap

Sven beskriver att studiecirkeln blir som en motståndshandling i en värld som hyllar det generella och utbytbara. Han betonar vikten av det specifika, platsbundna, personliga och det som bara kan uppstå i mänsklig gemenskap och samvaro.

 Genom folkbildning kan vi skapa ett spretigt, heterogent, spännande, färgrikt, blomstrande, och därmed resilient, samhälle.

Att vara cirkelledare för Storösterlens Spelmanslag säger han har gett honom möjlighet att nå helt nya djup i sin egen kunskap.

Att tillsammans med en grupp människor vecka efter vecka återkomma till samma material, samma låtar, historier, utmaningar, mysterier och skämt, och tillsammans söka nya sätt att ta sig an det är en ynnest.

Genom Bilda ges jag möjlighet att gå inspirerande och lärorika kurser men jag får också administrativ hjälp att genomföra andra kurser och workshops utöver spelmanslaget. Generellt är det också en skön känsla att ha en organisation i ryggen som man vet bryr sig om, och månar om, det man gör.

 

 

Omslagsbild: Fotograf Pär Hyberg