Helgkurs i spelpipa – Nivå 2 (fortsättning)
Uppdaterad:
Har du spelat spelpipa ett tag och vill utmana dig i ditt spel? Då är detta kursen för dig!

Denna helgkurs riktar sig till dig vars grundläggande spelteknik på spelpipa sitter där den ska. Du känner dig redo för nästa kliv och vill utmanas såväl musikaliskt som tekniskt. Under två intensiva dagar i får du möjlighet att utforska och utveckla ditt spel under ledning av kursledare och världsturnérande folkflöjtisten Säde Tatar från gruppen Fränder.
Utöver Säde får du även möjlighet att träffa de fantastiska folkflöjtisterna Jonas Simonsson, Harald Grönroos och Gunnar Stenmark. Och inte minst är kursen ett ypperligt tillfälle att träffa andra spelpipe-entusiaster och instrumentbyggare.
Känner du dig osäker på om du är på rätt nivå för att välja denna kurs är du välkommen att höra av dig till [email protected] så gör ledningen för Uppsala Folkflöjtfest vad de kan för att vägleda dig.
Kursen är en del av Uppsala Folkflöjtfest och anordnas i samarbete med Uppsala kommun, Världsklass Uppsala och studieförbundet Bilda www.bilda.nu/folkflöjt
Säde Tatar: Folkmusiker från bandet FRÄNDER och duon Tatar & Dluzewski. I sin undervisning tar hon avstamp i den estniska och svenska speltraditionen, där hon på ett lekfullt sätt väver samman sväng, teknik och ornamentik. Tillsammans med Säde får kursdeltagarna arbeta med lyhördhet, känsla för detaljer och öva på ett avslappnat lärande och spel.
Jonas Simonsson: En av Sveriges mest etablerade och innovativa flöjtister inom folk- och världsmusikscenen. Spelar med bl.a. med Groupa, svensk-finska flöjtsextetten Tuultenpesä och trion Marine/Simonson/Wiskari.
Harald Grönroos: Riksspelman på härjedalspipa, spelpipebyggare och musikpedagog med många års erfarenhet av att lära ut allt ifrån klassisk gitarr till trummor. Har hittat hem i den svenska folkmusiken och anser sig numera ha spelpipan som första instrument.
Gunnar Stenmark: Riksspelman, instrumentbyggare och en helt avgörande nyckelperson i spelpipevärlden när det gäller uppbyggandet av den gemenskap kring instrumentet som finns idag.