Skip to main content

Det finns en kraft i att verkligen lyssna

Uppdaterad:

Sadia Sharmin är arkitekt och forskare med en stark övertygelse om att samhällsutveckling börjar med lyhördhet, kreativitet och gemenskap. Genom sitt arbete med barn och unga i Tynnered utforskar hon hur kreativa uttryck kan bli ett gemensamt språk för drömmar, delaktighet och förändring.

Sadia Sharmin är född och uppvuxen i Dhaka, Bangladesh. Hon har alltid haft ett intresse för kreativa uttryck, och hur människor formar och påverkas av sina omgivningar. Det var också i barndomsstaden som hennes engagemang för samhällsfrågor och arkitektur började utvecklas. Drivkraften är hennes starka intresse för kollektiva processer och en vilja att utmana traditionella synsätt inom arkitektur.

Efter att ha tagit kandidatexamen 2015 i arkitektur vid Bangladesh University of Engineering and Technology började hon arbeta som lektor vid universitetet. Parallellt med undervisningen bedrev hon egen forskning med fokus på deltagande stadsutveckling. Hon började samarbeta med lokala samhällen i sin hemstad för att utforska hur stadsutveckling kan formas genom ett ”underifrån-och-upp”-perspektiv.

– Jag kommer från en arkitekturbakgrund, men har alltid velat ompröva hur vi praktiserar arkitektur i våra städer. Hur vi tillsammans kan utforma platser och utveckla metoder som bygger på gemenskap och delaktighet.

År 2022 tilldelades Sadia det prestigefyllda stipendiet Swedish Institute Scholarships for Global Professionals (SISGP), som ett erkännande för hennes arbete. Det blev startskottet för en flytt till Göteborg och masterstudier vid Chalmers tekniska högskola.

– Det betydde mycket för mig att få stipendiet eftersom det baserades på mitt tidigare arbete. Jag hittade ett masterprogram på Chalmers i Göteborg som passade perfekt med mitt intresse för samhällsengagerad arkitektur och stadsplanering. Stipendiet gjorde att jag tänkte: varför inte?  Så jag flyttade till Sverige i augusti 2022 och började mina masterstudier. Redan från början visste jag att jag ville basera min avhandling på praktisk erfarenhet – att arbeta med lokala samhällen, bygga relationer, och samarbeta med människor och organisationer.

Kollektivt skapande

Ett år efter flytten deltog hon i ett sommarforskningsprogram i samarbete med Destination Tynnered – ett initiativ som syftar till att involvera unga i samhällsutvecklingen genom att samla in idéer från invånarna för att förbättra stadsdelen. Det var i det sammanhanget hon först kom i kontakt med studieförbundet Bilda.

– Bilda sökte ledare för ett nytt projekt för barn och ungdomar med fokus på visuell storytelling. Jag erbjöd mig direkt på plats, helt spontant och har aldrig ångrat mig.

Sedan dess har hon lett fyra grupper på Opaltorgets bibliotek och på Hubben i Tynnered, som är en mötesplats för dialog, lärande och gemenskap. Deltagarna är mellan 4 och 15 år, och kommer från olika bakgrunder. Här står kreativitet, berättande och kollektivt skapande i centrum – allt från sagoböcker till visioner för framtidens stadsdel.

– Vi följer en samskapande metod i våra möten där vi väver samman berättande och teckning. Vi utforskar olika teman som vår omgivning, vänner, gemenskap, natur, framtiden med mera. Det är en kollektiv kreativ process där barnen samarbetar för att skapa något tillsammans.

I början är det vanligt att barnen säger att de inte kan rita eller att det de gör inte är tillräckligt bra. Många bär på känslan att allt måste bli perfekt. Men Sadia betonar vikten av att lyfta fram varje barns unika uttryckssätt – att visa att det inte finns något rätt eller fel sätt att vara kreativ på. Det handlar inte om perfektion, utan om att våga uttrycka sig.

– Alla bär på sitt eget uttryck och det är avgörande att vi ser och värdesätter det.

Kraften i att verkligen lyssna

För Sadia är lyssnandet en grundpelare i allt samhällsarbete. Hon menar att de verkliga experterna i ett samhälle är de som lever i det – oavsett ålder. Att arbeta med barn tycker Sadia ger både perspektiv och nya insikter, särskilt när det gäller att utforma platser och aktiviteter.

– Barn är inte färgade av regler och byråkrati som vuxna. Det gör att de inte har förutfattade meningar utan tänker originellt. Det är inte bara fantasi som många tror – det är frihet, nyskapande och ofta riktigt kloka idéer. Jag får så mycket inspiration till mitt eget arbete genom att lyssna på dem. Ofta tänker vi utifrån en vuxen synvinkel, vi tror att vi vet vad barn vill ha men jag tror verkligen på kraften i att lyssna. Det lätt att man fastnar i sina egna processer, ramar och tänkande. Ju mer frihet du har, desto mer växer fantasin och det kreativa tänkandet.

Sadia framhäver styrkorna i det kollektiva lärandet som sker utanför skolan och den traditionella undervisningssituationen.

– Det är träffar som bygger på social interaktion genom kreativa processer, annorlunda från skolan. Jag är mer som en medskapare – den som håller i ramarna och har en plan för våra träffar, men som också deltar fullt ut. Jag är där tillsammans med barnen, lyssnar, skapar och lär mig lika mycket som de. Vi följer processen dit den leder oss. Jag ser tydligt hur våra träffar också stärker barnens sociala förmåga. Relationer utvecklas och dynamiker ändras. Jag lämnar alltid fylld med energi och glädje!

En kvinna sitter vid ett bord med barn och ritar med färgpennor och pennor. Konstmaterial och skisser av ansikten ligger utspridda över bordet.
Kreativ workshop med barn på Opaltorgets bibliotek. Foto: Imran Hasan

Delad glädje, delad kunskap

För Sadia är kreativitet inte bara ett uttryck – det är ett sätt att bygga gemenskap.

– När du älskar att göra något och får dela det med andra, blir glädjen ännu större. Folkbildning är ett fantastiskt sätt att lära tillsammans.

Förra året avslutade hon sin masteruppsats: “In Between Fiction and Reality // Weaving Narratives of Care and Anticipation” – ett arbete som speglar både hennes forskning och samarbetet med invånare i Tynnered.

– Jag ser med spänning fram emot vad framtiden har att erbjuda, och jag är fast besluten att fortsätta denna resa av lärande och att bidra där jag kan!

Porträttbild: Fotograf Sandip Subedi
Barn färglägger och ritar på ett stort ark med collagebilder av trädgårdsarbete, natur och människor, omgivet av färgpennor och blå pappersblommor.
Drömmar och idéer för platser i sitt kvarter. Foto: Imran Hasan