Skip to main content

”Nu vill de ha konsert varje månad”

Uppdaterad:

Den första helgen i november 2025 bjöd Antiokia orkester in till en lite annorlunda konsert, där orkestern spelade och publiken sjöng. I samarbete med Suryoyo ortodoxa scoutförbundet (SOSF), Zalin scoutkår och Studieförbundet Bilda spelade orkestern välkända låtar till en publik i allsång.

Orkestern består av cirka tjugo unga musiker som alla även är scoutledare i SOSF. De kommer från olika delar av landet så därav har det varit en utmaning att repetera inför konserten.

– Det har blivit långa dagar när vi repat, speciellt för de som kommer långt ifrån. Ändå har dessa dagar varit fyllda av gemenskap och glädje, berättar Shamoun Gergi som är styrelseledamot i Antiokia orkester och musiker.

Konsert med allsång

Konserten som gick ut på att publiken är de som sjunger, drog 430 personer som tillsammans sjöng till välkända låtar med livemusik från den uppträdande orkestern. Låtarna var välkända arabiska låtar, en del äldre klassiska låtar, en del nya men i övrigt en blandad repertoar med tanken att oavsett ålder eller ursprung skulle man känna igen låtarna.

– Stämningen var verkligen galen, folk var så glada och sjöng så högt, i vissa låtar gick de flesta upp och började dansa, vi var jättenöjda, berättar Shamoun.

Det fanns även en stor skärm på scenen där publiken kunde läsa texten så att alla som ville skulle kunna vara med.

– Där stod det även om det var mellansteg, musikintro eller paus så de såg på skärmen vad de skulle göra, berättar Shamoun.

En stor musikensemble uppträder på scenen med en skärm som visar arabisk text bakom dem.
En stor skärm visade låttexterna så alla kunde sjunga tillsammans.

Idén till allsångskonsert föds

Idén till allsångs-spelningen tog sin början under förra året då Antiokia orkester hade en konsert men då med flera soloartister på scenen som sjöng. Under en av låtarna kunde dock inte en av soloartisterna närvara på scen så orkestern spelade utan henne.

– Då sa vi att vi kunde ta det instrumentalt i stället. Då började plötsligt folk sjunga med, jättehögt, utan att vi ens bett dem om det. Så då föddes idén. Vi tänkte att det lät jättebra just under den låten så vi vill göra en hel konsert med det temat, berättar Shamoun.

Men de var lite rädda för utfallet, om publiken skulle veta när de skulle sjunga och inte så det inte blev ett sammelsurium av röster, men de ville ändå testa.

– Vi blev väldigt positivt överraskade av resultatet, hur bra folk sjöng och hur bra de kunde följa texten. De kom in rätt och slutade sjunga när de inte behövde sjunga. Det var väldigt positivt överraskande, berättar Shamoun.

Konserten fick väldigt fin respons av publiken.

”Konsert varje månad”

Men vad tyckte då publiken om att i stället för att vara åskådare, den här gången vara en integrerad del av konserten.

– Vi brukar få bra feedback alltid men den här gången fick vi höra att ”det var det bästa de varit med om” och ”att de vill ha en sådan här konsert varje månad”

Och feedbacken kom inte bara från publiken.

– Det var extra mycket feedback, även från ljudteknikern, från fotografen. Att ”det här är något ni ska göra”.

Många kom fram efter konsertens slut och berättade hur roligt de haft.

Ett starkt samarbete med Bilda

Men konserter tar mycket tid och engagemang. Det är ju orkestern själva som även sköter allt organisatoriskt och planeringsmässigt vilket inkluderar styrelsearbete, marknadsföring, musikarrangemang och grafisk design. Det är mycket arbete men Shamoun berättar om hela orkesterns passion för sitt intresse. Och Bilda finns med som stötning.

– Bilda brukar alltid hjälpa till med stöd när vi behöver. Vi har ett starkt samarbete med personal från Bilda som hjälper oss både ekonomiskt och organisatoriskt. Vi fick personlig support och en fotograf från Bilda som hjälpte oss och filmade konserten till exempel, berättar Shamoun.

Han berättar att han upplever att samarbetet med Bilda har utvecklats med tiden.

– Vi har en närmare och tätare kontakt nu än för ett år sedan. Vi är så nöjda och glada över samarbetet, säger Shamoun.

Fyra manliga musiker i vita skjortor spelar instrument på en mörk scen med notställ framför sig.

Drivkraften bakom allt arbete

Shamoun berättar att hans driv bakom allt jobb kom från att idén om konserten var relativt ny, att det inte var så många som har gjort sådana konserter.

– Jag hade en vision om hur det skulle se ut och jag ville se hur den såg ut i verkligheten, om vi gav den all kärlek som den förtjänar. Så jag la mycket kärlek, mycket tid och mycket energi just för att jag ville se hur resultatet skulle kunna se ut och jag kan med stort självförtroende säga att resultatet positivt överraskade mig och alla andra.

Fem personer i matchande dräkter sjunger och klappar på scenen med mikrofoner och banderoller i bakgrunden.

Folkbildningens betydelse

Folkbildningen har en betydelsefull del i arbetet på olika nivåer. Både den konsertupplevelse som alla medverkade i, som skänkte gemenskap, delaktighet och att man omfamnar det kulturella. Men även den del som orkestern upplevde med planering, samarbete och utvecklande arbete i grupp, det demokratiska arbetet. Men det fanns ytterligare nivåer. Shamoun berättar att det fanns en hel del svenskar där som inte kunde arabiska men att de gav lika positiv feedback som de som kunde arabiska.

– De sa att ”vi njöt så mycket av den här musiken och av att se folk sjunga så här mycket” och det hjälpte oss att bygga broar mellan arabisktalande kulturer och svensktalande människor som inte kan arabiska.

Antiokia orkester har om några veckor en likadan konsert i Norrköping och därefter får de landa och se vad de tar för sig framåt. Men de känner sig nöjda och positiva av resultatet.

– Det här hjälper att både skapa kultur, att skapa tillhörighet och även att bygga broar mellan kulturer.

Foto: Aziz Kouki och Fadi Touma