Skip to main content

Seminarier 3 – 5 september

Vi bidrar med sju olika seminarier under årets digitala Live at Heart.

Att tänka på som artist – musikjuridik och upphovsrätt

Med: Tim Larsson.
Moderator: Simon Ledstam

Tillgänglig på Live at Hearts Yotube-kanal från torsdag 3 september kl 14:00 >

Musikjuridik, upphovsrätt, avtal och hur mycket får man ”låna” av andras verk? Vad är STIM  och hur fungerar det när hela bandet är upphovsmän? Vad är det för skillnad på ett förlag och ett skivbolag? Det är några av de svåra frågeställningar som musiker ställs inför i sin vardag. I det här seminariet delar Tim Larsson med sig av sin erfarenhet från många år i branschen.

Tim Larsson, från Örebro, är en låtskrivare, producent och föreläsare som haft ett antal listettor runtom i världen. Han har skrivit och producerat musik för artister som Celine Dion, Oliver Heldens, Rascal Flatts och Susan Boyle. Tim har också gjort reklammusik för IKEA, Mobiloperatören 3, SVT samt medverkat i Melodifestivalen totalt 22 gånger.

Hemligheter bakom ett bra arrangörskap

Med: Andreas Lindman och Tobias Fällström.
Moderator: Lilian Bokestig

Tillgänglig på Live at Hearts Yotube-kanal från fredag 4 september kl 11:00 >

Club Deströyer slog upp portarna i mars 2007 och har sedan dess utvecklats till en av Norrlands hetaste livescener för metal, rock och punk. Vilka erfarenheter har Andreas Lindman och Tobias Fällström gjort längs resans gång? Hur skapar man ett bra event och vad döljer sig bakom ett bra arrangörskap?

Starta företag som musiker? Dos and don’ts

Med: Tobias Fällström

Tillgänglig på Live at Hearts Youtube-sida från fredag 4 september kl 13:00 >

Hur blir din passion också ditt levebröd? Vad finns det för företagsformer för band och artister? Vilka diken bör man undvika? Tips om skatter, moms, varumärkesregistrering och bokförings-tips. En föreläsning av musikälskaren och mångårige klubbarrangören Tobias Fällström, som till vardags jobbar på Bolagsverket.

Från ax till limpa – hur bygger man en artist?

Med: Helene Wigren.
Moderator: Tim Larsson

Tillgänglig på Live at Hearts Yotube-kanal från fredag 4 september kl 14:00 >

Att synas i media är inte svårt. Men för att synas i rätt media, vid rätt tillfälle och i rätt sammanhang krävs det en noga genomtänkt plan och strategi. Det här vet Helene Wigren, som har över 20 års erfarenhet av varumärkesbyggande inom musikindustrin. Hur bygger du ditt eget varumärke och hur bygger man en artist från grunden och hur viktigt är nätverkande och att träffa ”rätt” folk?

Efter mångårigt engagemang på bland annat Warner Music, startade hon bolaget PR & Beyond, där är hon verk-sam som VD, manager och PR-konsult. PR & Beyond jobbar med många av Sveriges största artister såsom Laleh, Uno Svenningsson, Måns Zelmerlöw, The Ark, GES och Sven-Ingvars.

Hur når du ut med din låt? Ett samtal med en radiopluggare

Med: Bosse Lundqvist.
Moderator: Tim Larsson

Tillgänglig på Live at Hearts Youtube-kanal från lördag 5 september kl 13:00 >

Med ny teknik förändras musiken och låtarna. Dagens låtsläpp handlar mycket om att komma in på radio och spellistor på Spotify och Tidal. Krävs det radiopluggare för att lyckas och vad gör en sådan? Vi möter Bosse Lundqvist som är rik på erfarenhet inom dessa områden.

Efter att ha jobbat som musiker på heltid i nästan 10 år, flyttade Bosse Lundqvist från Uppsala till Stockholm. Där började han jobba som radiopluggare på Bonnier Amigo, Warner Music och Sony Music. 2013 startades det egna PR-bolaget TMB, som har jobbat och jobbar med etablerade artister som Darin, Cherrie, Lars Winnerbäck, Tim-buktu, Blink-182 och Kylie Minogue.

Turné – en djungel av utmaningar?

Med: Isak Snow och Maria Janzon.
Moderator: Simon Ledstam

Tillgänglig på Live at Hearst Youtube-kanal från lördag 5 september kl 14:00 >

Att genomföra ett lyckat gig kväll efter kväll i nya städer och venues är förstås en utmaning. Hur gör man för att genomföra en lyckad turné och när är man redo att ge sig ut på vägarna? Ekono-mi, förband, bokningsbolag och rider. En djungel av utmaningar eller är det enklare än vad man tror? Vi samtalar med Maria Janzon och Isak Snow om förberedelser och livet på vägarna.

Maria Janzon är manager åt Normandie och har jobbat på ett 50-tal turnéer i stora delar av världen med t ex Takida. Sedan 16 års ålder har hon arrangerat konserter och festivaler. Till vardags jobbar hon som verksamhets-utvecklare på Scenit kulturhus i Örebro.

Isak Snow är manager åt Smash Into Pieces, som turnerat med bland annat Within Temptation, Alter Bridge, In Flames, Europe och Halestorm. Han driver agenturen CMG som jobbar med artistförmedling, eventkoordinering samt artist- och turnépromotion. Till vardags jobbar han som verksamhetsledare på Scenit kulturhus i Örebro.

Hur skapas en framgångsrik låt? Ett samtal med låtskrivare

Med Lisa Desmond och Tim Larsson
Moderator: Simon Ledstam

Tillgängligt på Live at Hearts Yotube-kanal från lördag 5 september kl 15:00 >

Hur jobbar man som låtskrivare för att nå ut till andra kontinenter? Måste man pitcha in sin musik för att nå ut? Vad finns det för fördelar med att co-writa och hur får man till ett bra upplägg? Ett låtskrivarseminarie om kreativa processer, hur man hittar inspiration när man kört fast och hur mångfacetterat ett låtskrivande kan vara.

Lisa Desmond är en svensk topliner baserad i Stockholm med över 10 miljoner sålda exemplar världen över. Med artister som Namie Amuro, Twice och E-Girls har hon haft flertalet listettor på den asiatiska marknaden. Hon har också haft en rad låtar i Eurovision. Med hennes nya brittiska management är hon baserad i både London och Stockholm och jobbar för närvarande med artister som Moss Kena, Loreen, Glowie, SVEA och Maia Wright.

Tim Larsson, från Örebro, är en låtskrivare, producent och föreläsare som haft ett antal listettor runtom i världen. Han har skrivit och producerat musik för artister som Celine Dion, Oliver Heldens, Rascal Flatts och Susan Boyle. Tim har också gjort reklammusik för IKEA, Mobiloperatören 3, SVT samt medverkat i Melodifestivalen totalt 22 gånger.